De kans dat er een Japans rollenspel voor de Xbox 360 met succes wordt overgezet naar de PC, is dezelfde kans dat Duke Nukem Forever ooit nog het levenslicht zal zien. Toch is het mogelijk. Dat bewijst ontwikkelaar en uitgever Square Enix met The Last Remnant, die eind vorig jaar verscheen voor de spelcomputer van Microsoft. De RPG werd pas geleden overgezet naar de PC, aangezien de console-versie te kampen had met vele technische mankementen en vreemde gameplay-elementen.
De meeste kleine foutjes zijn in deze PC-versie zo goed als verholpen. Los van de besturing is de PC-variant van The Last Remnant zelfs superieur aan de oorspronkelijke versie. Vreemd is dit echter wel, aangezien er in de gameplay nauwelijks verbeteringen zijn doorgevoerd. De enige opzienbarende aanpassingen zijn de nieuwe turbomodus tijdens het vechten en de toevoeging van de Japanse taal. In de Xbox 360-versie konden we het namelijk alleen doen met Engelse stemmen, die qua emoties nog slechter overkwamen dan menig GTST-acteur.
Andere aanpassingen zijn te vinden in het vechtsysteem, die zoals vanouds erg chaotisch overkomt. In de PC-versie is dit dus niet veranderd, maar zijn er wel enkele zinvolle aanpassingen ingevoerd. Zo is er dus een turbomodus in het systeem verwerkt en heeft men de limiet op gevechtsaanvoerders geschrapt. Vanaf nu mag je zoveel mogelijk leiders in je Union (groepje soldaten met een leider) zetten als je maar wilt. Uiteraard is het in de PC-versie nog steeds mogelijk om soldaten en dergelijke te kopen, tenzij je genoeg geld hebt verdiend met de vele side-quests in The Last Remnant.
Ook grafisch heeft de Japanse RPG een opknapbeurt gekregen. Voornamelijk de textures ogen beter en laden nu sneller dan ooit. Daarnaast zijn de laadtijden ingekort, blijft de pop-up deels achterwege en hebben we minder last van dergelijke haperingen en vastlopers. Al met al hebben alle aanpassingen van Square-Enix zeker haar vruchten afgeworpen, behalve de eerder genoemde de besturing. Tijdens het spelen van de PC-versie komt meermaals naar voren dat The Last Remnant duidelijk een titel is voor op de spelcomputer. Het lopen werkt met het toetsenbord allemaal erg houterig, laat staan de acties die je moet gebruiken met de muis.
De pluspunten uit de oorspronkelijke versie van The Last Remnant, zoals het langdurig, indrukwekkende verhaal, prachtige muziek en een interessant vechtsysteem, zijn ook in deze versie van de partij, maar kunnen er opnieuw niet voor zorgen dat de game boven de term ‘middelmatig’ scoort. Zo blijft het spel grafisch, ondanks de verbeteringen, wat magertjes en zijn bepaalde gameplay-elementen gewoon irritant. Wat dacht je bijvoorbeeld van het volledig ontbreken van een level-systeem of het aanpassen van je personage? Daarnaast kennen je teamleden nog steeds geen specifieke aanvallen, maar moeten ze het doen met slechts ‘een simpele aanval’, een ‘speciale aanval’ en een ‘magische aanval’. Tot slot komt het verhaal pas na een uurtje of twintig pas echt op gang, wat voor velen een enorm struikelblok kan zijn.
Conclusie
Net als de Xbox 360-versie van The Last Remnant ontbreekt er in deze PC-versie een zekere finesse van een toptitel. Qua gameplay hoef je namelijk niets revolutionairs te verwachten en grafisch zal de game nooit hoge ogen gaan gooien. Ontwikkelaar Square Enix heeft echter wel flink haar best gedaan met deze omzetting naar de PC, gezien de positief uitgepakte resultaten. Zo is het technisch verbeterd, zijn er goede aanpassingen gedaan en is de Japanse taal een zinvolle toevoeging. Kortom is de PC-variant van The Last Remnant, los van de besturing, werkelijk superieur aan de oorspronkelijke versie.