Licensiegames, met name degene die verbonden zijn aan een film, dragen al sinds gamersheugenis een stigma met zich mee dat ze kwalitatief uitermate teleurstellend zijn. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, zo bewees High Moon Studios die niet alleen Deadpool maar ook een drietal uitstekende Transformers games afleverde. En dan brengt Activision opeens de licensie bij een ander onder?
Je zou denken dat Activision dit niet zonder reden doet. Wellicht is Edge Of Reality beter geschikt om met deze klassieke helden aan het werk te gaan, of wellicht hebben ze betere programmeurs in huis of wellicht heeft Activision geblunderd? Als ik collega’s die ik gesproken heb moet geloven, dan is de laatste het goede antwoord. Cijfers als een vier uit tien zijn zo’n beetje de standaard die ik hoorde, al zet ik hier na het spelen mijn vraagtekens bij. Laten we echter niet op de zaken vooruit gaan lopen.
De releasedatum die gekozen is, is niet geheel toevallig vlak bij de release van Michael Bay’s vierde Transformers-film. Desondanks hebben de beide producten, op de overeenkomstige elementen van het Transformers-universum na, weinig met elkaar te doen. Rise Of The Dark Spark zou dus ook niet te lijden mogen hebben onder de druk van een naderende film of diens plot dat gevolgd dient te worden. Maar zoals je al begint te vermoeden is dat wel het geval.
Waar High Moon Studios duidelijk liefde en kennis bezat jegens het bronmateriaal van Hasbro, tapt Edge Of Reality uit het vaatje dat Michael Bay heeft neergepoot. Het gevolg is dat de Autobots en Decepticons een actiefilm make-over hebben gekregen die ervoor zorgde dat ik Megatron pas herkende toen hij zijn naam uitsprak. Voor iemand als ik, die series als Beast Wars, Robots In Disguise en Energon van voor tot achteren kent, is dat nogal een vreemde gewaarwording.
Dit valt echter in het niet als je het vergelijkt met de verhaalopbouw van Rise Of The Dark Spark. Het verhaal gooit je uit het niets van de Autobots naar de Decepticons en weer terug. Het gevolg is dat je regelmatig het gevoel hebt puzzelstukjes te missen en niet echt diepgang in het verhaal krijgt. Wel krijg je de kans om met een breed arsenaal robots te spelen, zoals Starscream, Optimus Prime, Bruticus en Grimlock. Want naast de eerder genoemde facties, zijn ook de Insecticons en Dinobots aanwezig.
De laatste twee facties zijn echter mondjesmaat vertegenwoordigd, wat fans wellicht teleur zal stellen. Ik denk persoonlijk echter dat het maar weinig verschil zou hebben gemaakt, gezien het feit dat bijna alle bots dezelfde wapens kunnen hanteren en enkel hun unieke skill verschilt, zoals een zwaard van Drift en schild van Optimus, en de alternatieve vorm waar ze hun naam aan ontlenen. Aan de tweede wil ik echter niet te veel denken.
Het rijden of vliegen is in Rise Of The Dark Spark namelijk een nachtmerrie. Dat de besturing niet optimaal is valt nog te overzien, maar het feit dat je zelden de ruimte hebt om goed te werken als voertuig en dat ze besturen alsof ze over olie rijden zorgt ervoor dat je het zo min mogelijk probeert te gebruiken. Qua programmeerwerk hebben ze nog heel wat te leren bij Edge Of Reality, wat ook gelijk het hoge aantal bugs verklaart.
Tijdens mijn speelsessie gebeurde het meer dan eens dat ik of vijanden in de omgeving vast kwamen te zitten, een cutscene niet wilde laden of juist niet terug wilde naar de gameplay, ik door kon schieten zonder kogels en dat ik opeens tijdens het springen gelanceerd werd. Deze problemen tref je bovendien niet enkel aan in de verhaallijn, maar trekken zichzelf door naar Escalation, de games multiplayermode.
Escalation is weer een andere term voor in het algemene wordt benoemd als een horde mode. Een groep spelers bundelt (online) hun krachten om het tegen vijftien golven alsmaar sterker wordende vijanden op te nemen. Een kill levert credits op, welke op verschillende terminals op het slagveld gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld turrets, healingpoints en barricades op te zetten. De vijanden spawnen in deze mode echter zo voorspelbaar, dat de lol er al vrij snel vanaf is.
Conclusie
Rise Of The Dark Spark is niet de waardeloze onspeelbare game met een vier uit tien zoals vele het afschilderen. Het is een vermakelijke third person shooter met een hoop kleine probleempjes en een verwaarloosbare binding met het ‘’echte’’ Transformers-universum. Je hoeft dus niet je Optimus Prime-helm op te zetten en richting de winkel te rijden, maar hem oppikken eens hij in de budgetbak ligt kan ook zeker geen kwaad.