Indiegames krijgen vandaag de dag steeds vaker een platform om zich te laten zien. Via Steam zijn er talloze studio’s die de kans krijgen hun producten op de markt te brengen, maar ook de consoles zijn de indiegames steeds vaker van de partij. Een vierkoppig team van ontwikkelaar Brainy Studios trok de stoute schoenen ook aan en probeerde een game te ontwikkelen die het niet moest hebben van zijn diepgang, maar van zijn charme. TurnOn was het resultaat.
In TurnOn speel je met het gelijknamige elektriciteitsbolletje TurnOn, die een stad zonder stroom weer van de nodige elektriciteit wil voorzien. Dit doet hij door van elektriciteitskabel naar elektriciteitskabel te springen en stroomkasjes weer aan te zetten. Hier reageert de omgeving dan weer op, waardoor de stad langzaam weer levend wordt door de vele lichten die aangezet worden. De omgeving van TurnOn speelt zich volledig af in dezelfde stad, waar 32 levels je bezighouden. Elk level telt daarbij zo’n vijf tot tien minuten.
Simplistisch platformen
De ontwikkelaar noemde het zelf platformen, maar platformen zoals we dat vandaag de dag kennen is het niet. TurnOn is een sidescroll-platformen, waarbij je in sommige levels wel naar een kabel op de achtergrond kunt springen, maar verder blijft de gameplay lineair. Daar waar de ontwikkelaar de ervaring wat wil opschudden, daar laat de game juist een steekje vallen. Sommige levels gebieden je namelijk snel te handelen, maar dat is nu net niet waar TurnOn om vraagt. De game biedt de serene rust tussen de andere drukke games door, daar moet je geen snelle, opgefokte levels tussen stoppen.
Sfeervol stijltje
Zoals eerder gezegd moet TurnOn het dan ook niet hebben van zijn gameplay. Het is het kleurrijke stijltje en soundtrack die meteen uitstralen dat hier een klein team met ambitie aan de slag is geweest. De game is erg klein gehouden, waarschijnlijk ook door de mogelijkheden van de studio. De stad die langzaam tot leven komt vraagt niet al te veel van je computer, maar ziet er wel degelijk sfeervol uit.
Conclusie
TurnOn kan gezien worden als een luchtig tussendoortje. Het biedt de serene rust die je vandaag de dag bij de meeste games niet meer kunt vinden. De ontwikkelaar slaat soms de plank mis door tempo aan het spel toe te voegen. Dat was nu net het ingrediënt waar de game niet om vroeg. Het kleine team van Brainy Studios mag tevreden zijn over wat het heeft afgeleverd. Zullen we ooit nog een vervolg te zien krijgen?