Sinds het gigantische succes van Trials duiken her en der kopieën op van deze beproefde formule. Ook de 3DS krijgt nu een dergelijke game in de vorm van Urban Trial Freestyle.
De opzet is gelijkaardig aan Trials: met je edele achterste beklim je een grommende tweewieler, terwijl je poogt om zo snel mogelijk over, langs en door de obstakels die je pad belemmeren te komen. De setting die werd gekozen voor Urban Trial Freestyle is een post-apocalyptische metropool, waardoor je met gierende banden door afgetakelde gebouwen, gesloopte auto’s en brokstukken scheurt.

In het begin is het makkelijk om de finish te halen. Door simpelweg het gas in te houden en te zorgen dat je motor op twee wielen landt na een sprong kun je zonder veel problemen de maximale score bereiken. Al snel komen hier bewegende onderdelen en halsbrekende stunts bij die, wanneer het lekker loopt, prachtige taferelen op je scherm toveren. Het feit is echter dat het lang niet altijd lekker loopt.
Om na een driekwart looping gelanceerd te worden, rechtstreeks in nog zo’n ding is werkelijk spectaculair, maar de glans gaat er snel vanaf wanneer je motor regelmatig besluit dat het plotseling niet sterk genoeg meer is om de stunt te voltrekken. Dit terwijl je het de vijf keer ervoor moeiteloos kon doen, vaak met lagere snelheden. De gravitatiewet van Newton is slechts een bijzaak in sommige games, maar dan moet die óf wel, óf niet aanwezig zijn en niet alleen opduiken wanneer het schikt.

Ondanks het gebrek aan consistentie dat enkele stukjes van de game teistert is Urban Trial Freestyle best een genietbare game. Audiovisueel staat het zijn mannetje en de korte levels zijn uiterst geschikt om snel even tussendoor te spelen. Sterker nog, het is aan te raden het niet te lang te spelen. Als je er namelijk goed voor gaat zitten kun je alle levels in een tot twee uur met vijf sterren uitspelen in time trial. In dezelfde tijdspanne kun je hierna ook de stunt variant uitspelen, waarna je achterblijft met een game die eigenlijk betreffende replaywaarde niets op de kous heeft. Dit is iets waar zelfs de redelijk uitgebreide track editor niets aan kan veranderen.
Met veel precisie had ik in een klein uur een track in elkaar geknutseld. Na deze enkele malen zelf te trotseren was ik klaar mijn creatie met de wereld te delen, om vervolgens te concluderen dat dit helemaal niet mogelijk is! Om de een of andere onbegrijpelijke reden kunnen de tracks die je zelf in elkaar knutselt niet uitgewisseld worden, wat het gehele ding overbodig maakt, zoals die gravitatiewet in de driekwart looping.

Conclusie
Urban Trial Freestyle probeert mee te liften op het succes van Trials HD en Evolution, maar vergeet behalve de formule ook de broodnodige finesse toe te voegen. Een plotselinge wederopstanding van zwaartekracht en een track editor die er eigenlijk maar voor oud vuil bij hangt hadden namelijk voor mij toch echt niet gehoeven.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie