Fans hebben gevraagd om een PS Vita-versie en deze hebben ze inmiddels gekregen. Een jaar na de release van de PS Mini Velocity, komt de Britse indie game ontwikkelaar FuturLab met Velocity Ultra, een 2D space shooter die dankzij zijn snelle actie je constant op het puntje van je stoel houdt. Of waar je ook mag zitten met je Vita.
Het belangrijkste bij deze overzetting is in ieder geval al geslaagd: Velocity Ultra loopt op zestig frames per seconde en maakt gebruik van de volledige resolutie van de Vita. Laatstgenoemde zorgt vanzelfsprekend voor een haarscherp beeld. Naast de logische toevoeging van trophies en online leaderboards blijft het daar echter niet bij: nieuwe effecten zijn toegevoegd en de reeds aanwezige zijn opgepoetst, de pixel-achtige stijl is aangepast naar een wat meer cartoony look en de cutscenes zijn dit keer digitaal hertekend.
Deze filmpjes vertellen het simpele verhaaltje en geven context aan de missie. Als speler neem je de controle over de Quarp Jet, een hypermodern schip dat met behulp van teleportatie reddingsoperaties moet uitvoeren. Aan de gameplay van Velocity Ultra is vrijwel niets veranderd, maar dat is ook niet nodig. De basis is in het begin simpel: je ontwijkt rondvliegende projectielen, schiet op alles wat kapot kan en teleporteert binnen het scherm. Voor een groot gedeelte bepaal jij het tempo van de game doordat je op elk gewenst moment het schip met een druk op de knop een stuk kan laten versnellen, met het risico dat je ergens achter blijft haken en buiten het scherm belandt. Toch zul je dit veel gaan gebruiken voor die hogere rank of omdat er simpelweg een tijdslimiet op de missie staat.
De game begint pas echt diepgang te krijgen wanneer het teleporteren over de hele map wordt geïntroduceerd. Verschillende kleuren schakelaars liggen verspreid over het level, die je op volgorde moet raken.
Dit heen en terug teleporteren tussen bepaalde punten in het level doe je door middel van Telepods. Deze bakens sturen een signaal uit naar de Quarp Jet, waarmee je ten alle tijden op de juiste plek terecht kan komen. Met name in de latere levels, waar het ontdekken van de goede route een puzzel op zich kan zijn, wordt deze mogelijkheid uitgebuit.
Met maar liefst vijftig levels kun je makkelijk een uur of zes zoet zijn. Als je ernaar streeft bij al deze levels een perfecte score te halen… Ugh ik ga het niet eens proberen. Maar zelfs voor de niet masochistische gamers onder ons valt er nog iets te halen na het voltooien van de campaign. FuturLab heeft tal van uitdagingen klaargezet in een aparte modus, waarmee je je vaardigheid net dat puntje kunt verscherpen en dan, hopend dat je reflexen snel genoeg zijn, nogmaals de campaign kan tackelen. Het begint simpel: raak geen muur, maar al snel wordt ook dit deel van de game bijzonder lastig. Velocity Ultra is dan ook het best te omschrijven als easy to learn, hard to master, maar dan wel op lekker pompende beats.
Conclusie
Velocity Ultra is een uitstekende remake van een uitmuntende PlayStation Mini. De graphics spatten van het OLED-scherm van je PlayStation Vita af, hetgeen het spelen van de twin stick shooter op steroïden een stuk plezieriger maakt. Verwacht echter niet zo even door de game heen te walsen, want het perfect voltooien van alle levels en challenges zal voor de meesten niet weggelegd zijn.