Voordat we in de details duiken, is het goed om te weten waarom deze game blijft terugkeren. Virtua Fighter is niet alleen de "OG" 3D-fighter, het is ook een game die tegen alle trends in vasthoudt aan zijn unieke formule. In tegenstelling tot de meeste moderne fighting games werk je hier nog steeds met slechts drie knoppen: Punch, Kick en Guard. Dat klinkt simpel, maar schijn bedriegt.

Martial Arts
De combat draait om een klassieke blad-steen-schaar driehoek van Block, Throws en Attacks, waarbij throws uitgevoerd worden door Punch + Guard te combineren. Via combinaties met directionele inputs en verschillende stances krijgt elke character alsnog een absurd lange movelist. Virtua Fighter is extreem toegankelijk om op te pikken, maar verdomd moeilijk om echt te beheersen.
Wat de game onderscheidt van concurrenten als TEKKEN of Street Fighter is de down-to-earth-aanpak. Geen vuurballen, geen magie, alleen martial arts gebaseerd op bestaande vechtsporten. Close combat staat centraal en de snelheid waarmee characters hun moves uitvoeren, maakt gevechten zeer intensief. Je vecht letterlijk man op man, vaak met amper een centimeter tussen elkaar.
Net als TEKKEN vraagt Virtua Fighter om uren zweet en toewijding om echt te meesteren. Casual spelers kunnen er ook plezier aan beleven, al kan ik me voorstellen dat sommigen de diepgang over het hoofd zien en het geheel wat saai vinden.
De World Stage update
De upgrade naar World Stage is gratis voor wie R.E.V.O. al op Steam had. Console-spelers die de vorige versie, Ultimate Showdown, bezitten kunnen de game nu aanschaffen voor € 9,99.
R.E.V.O. bracht de game destijds al naar moderne standaarden met verbeterde graphics, gameplay balancing en rollback netcode. World Stage voegt daar cross-play aan toe, wat de online community alleen maar ten goede komt.

Nieuwe singleplayer content
De grote toevoeging is de World Stage mode zelf. Hierin vecht je tegen AI Ghosts van andere spelers, bouw je een ranking reputatie op en neem je deel aan verschillende toernooien. Dit alles terwijl je via challenges extra outfits ontgrendelt voor verschillende characters.
Eerlijk gezegd vond ik deze modus snel saai worden, maar het is zeker een welgekomen aanvulling voor spelers die fighting games het liefst offline en alleen spelen. Voorheen was er enkel Arcade mode, wat toch wel erg minimalistisch was voor deze spelersgroep.
Nieuw in deze heruitgave is de metalen boss character Dural, voor het eerst in Virtua Fighter 5 speelbaar. Helaas kun je Dural alleen gebruiken in ranked en versus modes en niet in Arcade of World Stage. Best jammer, vooral omdat Dural wordt verkocht als aparte DLC. En daar zit meteen het grootste minpunt van deze release.

DLC-gedoe
De standard versie kost €19,99, wat op zich redelijk is. Maar wie de 30th Anniversary Edition voor € 49,99 aanschaft, krijgt weliswaar extra packs, de soundtrack en digital art, maar niet de Dural DLC. Voor een "Anniversary Edition" is dat onbegrijpelijk.
Deze verwarrende day one DLC-praktijken zijn ronduit een blamage op wat verder een perfecte rerelease had kunnen zijn. De game had simpelweg moeten lanceren als één volledige definitive versie met alle content, inclusief Dural.
Conclusie:
Virtua Fighter 5 R.E.V.O. World Stage haalt deze legendarische fighter welverdiend van onder het stof voor de hedendaagse consoles. De technische verbeteringen zijn uitstekend, de toevoeging van World Stage mode en cross-play zijn welgekomen. Het is verder duidelijk dat dit Virtua Fighter 5's laatste "hurrah" is voordat Virtua Fighter 6 op het toneel verschijnt, wat het jammer maakt dat SEGA deze afscheidstournee moest besmetten met verwarrende DLC-praktijken.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie