Why So Serious? Het is een quote die wordt toegewezen aan heel wat gestoorde fictieve figuren. Waar de oorsprong ligt, dat durf ik je niet te zeggen, maar het feit is dat het geen slechte boodschap is. Soms heb je een beetje gekkigheid nodig.
Met dit excuus ging ik aan de slag met WHAT THE CAR?, een spirituele opvolger op WHAT THE GOLF?, die je laat rondrennen met een auto. Ja, dit leest je correct. Je speelt met een auto met benen. En om vragen voor te zijn, zeg ik hetzelfde als wat ik tegen mijn dochtertje zei, toen zij vroeg waarom: ‘’hoe moet die anders lopen?’’

Weer terug
Alle gekkigheid even daargelaten, is WHAT THE CAR? een physics based racing game die neigt naar slapstick humor. In levels die vaak maar tien tot twintig seconden duren, moet je jouw metalen chimera naar het einde van het level brengen, welke je doorgaans door een obstakelkoers loodst. Omdat variatie een groot goed is, heb je tussendoor wat rare levels waarin je bijvoorbeeld de keuken in duikt en meer uitdagende levels waar je waarschijnlijk de nodige pogingen voor nodig hebt (moet je je voorstellen hoe ik mij voelde toen ik deze tekst mocht voorleggen aan mijn eindredacteur).
Gezien deze lengte, kun je aannemen dat WHAT THE CAR? niet lang is. En dat is in principe juist. Ik heb de game voltooid in ongeveer drie uur. Dat betekent echter niet dat ik alles heb gezien. De in-game teller stond op 52%, daar je na het voltooien van de zes werelden van de base game een drietal extra werelden ontgrendeld. Zeven is een soort viering van je prestatie, terwijl acht en negen gewoon echt extra content zijn. Daarnaast zul je hoogstwaarschijnlijk nog terug moeten keren naar de eerdere zes werelden als je daar alle medailles voor records en collectibles wil verzamelen. Met dit in acht genomen is tien uur geen onrealistisch cijfer als je alles gezien wil hebben.

Even more
En dat alles wil je wel zien. De game is oprecht bizar en dat stopt niet bij auto’s met benen. Er zijn de meest absurde gimmicks, zoals deze langpotige auto een jetpack omdoen, laten fietsen of tien wielen geven. Het is bizar en hilarisch om te zien, hetgeen verder wordt versterkt door de popcultuur referenties waar de game mee doordrenkt is.
Wat al net zo onnozel is, is de soundtrack. Het is een bijna random aaneenschakeling van noten, akkoorden en stemgeluid waar af en toe WHAT THE CAAAAR doorheen komt and I love it. Mijn familie minder, daar die gek werden als ik weer eens meeschreeuwde. En daar de game prima draait op Steam Deck, zelfs zonder officiële support, ontkwamen ze daar niet aan. Tel daarbij op dat er een level editor is en dat de cijfers zelfs pre-launch al die van Concord zijn gepasseerd en je kunt daar een hoop lol mee beleven. Des te meer als je met vrienden gaat wedijveren op de leaderboards van de meest onzinnige of uitdagende levels.
Conclusie:
WHAT THE CAR? Is simpel, bizar vermaak en soms is dat voldoende om het leuk te houden. De level editor zorgt voor een theoretisch lange levensduur, maar zelfs zonder dat kan het spel je de nodige uren bezig houden, als je alles wil zien wat er te zien valt. Al vind je dat wel vooral in de extra content, want de base levels ben je immers zo doorheen
0 reacties op "WHAT THE CAR?"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier