hotness 128
Wildgate
News

Wildgate

Een wilde poort

Gepost door

Toen de ontwikkelaars van Wildgate in juni een publieke test organiseerden, was ik vrij enthousiast. Samen met onze eigen David, zijn vrouw en een bekende van de GameQuarter Discord hebben we best wel wat plezier gehad. Het was al snel duidelijk dat deze game echt wel potentie had, zolang je maar met elkaar als team speelt. Maar toen kwam de testperiode ten einde en is hij uitgekomen tegen betaling. De belangrijkste vraag is dan ook voor deze game of de potentie groot genoeg is om het prijskaartje te rechtvaardigen.

Wildgate is een multiplayer game waarin je, samen met andere bemanningsleden van een ruimteschip, een potje moet zien te winnen. Dit krijg je voor elkaar door samen te werken om de juiste plekken te vinden en uiteindelijk als beste te eindigen. Al reizend door de Reach kun je allerlei ruimtestations, grotten en andere bouwwerken verkennen voor items. Met deze items kun je het ruimteschip versterken, zodat je een voordeel krijgt dat nodig is in de strijd die ongetwijfeld losbarst.

Op jacht naar de Artifact

De game heeft eigenlijk maar één doel: haal de Wildgate om de Reach achter je te kunnen laten. Om de Wildgate door te mogen, heb je echter een Artifact nodig. Daar is er maar één van en jij bent niet de enige die hem wil hebben.

Daar is meteen de grootste uitdaging: je bent niet alleen. Er zijn nog maximaal vier andere ruimteschepen met bemanning die allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben. Allemaal zijn ze op zoek naar de Artefact en als die gevonden is, gaan alle schepen op jacht om het te bemachtigen.

Het komt er uiteindelijk op neer dat je zal moeten vechten en mijn ervaring is dat het zelden om de Artefact of de Wildgate gaat. Het is veel gemakkelijker en efficiënter om gewoon iedereen af te schieten. De sterkste wint en dan is het potje afgelopen, zonder dat de Artifact ook maar aan bod is gekomen.

Wildgate

Over personages en schepen

In de game kun je kiezen uit diverse prospectors, wat simpelweg de personages zijn waar je mee kunt spelen. Op dit vlak heeft het iets weg van een hero shooter. Alle zeven personages hebben zo hun eigen specialiteiten en het is aan jou wat het beste bij je past. Diverse personages kun je vrijspelen in de loop van de game door een aantal achievements te halen.

Ik speelde het meeste als Venture. Dit is de robot die je vanaf het begin kunt spelen. Hij is een explorer en, zoals zijn naam al omschrijft, hij ontdekt graag dingen. Verder kan hij de ruimte in zonder dat hij stikt, wat handig is in een game die zich in de ruimte afspeelt. Zijn wapens zijn acceptabel en, misschien wel de belangrijkste reden, ik hou van robots in games.

Belangrijker is de keuze welk schip je kiest. Dit is nogal een ding, want je bent niet de enige in het team. Het is dan ook afhankelijk van hoe je als team de dingen aanpakt welk schip handig is. Je zult dit van tevoren dan ook moeten overleggen met het team en dat zal zeker in het begin nogal wat discussie op kunnen leveren.

Wildgate

De lijst met schepen volgt een redelijk standaard patroon. De Hunter raakt alles redelijk gelijk aan. Het heeft een sterk schild, een paar wapens om te kunnen jagen en alle stats zijn gemiddeld. The Privateer is de DPS: hij kan zo kapot, maar je kunt er wel harde klappen mee uitdelen. De Scout is ook snel kapot en heeft niet zoveel wapens, maar is wel lekker snel. Mijn favoriet is de Bastion. Het is niet alleen naar mijn mening op een mooie manier de lelijkste van de groep, maar zeker ook degene die de meeste klappen kan verdragen. Je zou kunnen zeggen dat dit de tank is.

In de Reach

Na de keuze van het schip ga je de Reach in op zoek naar de Artifact of, zoals ik eigenlijk niet anders heb gezien, op jacht naar andere schepen. Je kunt dit als een kip zonder kop doen. Je hebt in het begin echter niet iets waar je andere schepen mee kapot kunt krijgen, dus zul je eerst door de spelwereld moeten gaan om te kijken wat je zoal kunt scoren.

Je begint altijd in de buurt van een ruimtestation waar je spulletjes kunt halen die van pas kunnen komen in jouw nieuwe avontuur. Om bij de de attributen te komen, moet je eerst wat NPC's van kant maken en daarna moet je ze verslepen naar het ruimteschip. Als dat is gedaan, kun je naar de volgende plek gaan waar je mogelijk meer loot vindt.

Hoewel er veel plekken zijn die je kunt verkennen, is de confrontatie met één van de andere schepen onvermijdelijk en dan is het knokken geblazen. Je kunt het ruimteschip op afstand kapot schieten of je kunt er als bemanningslid naartoe vliegen, waarna je van binnenuit het ruimteschip sloopt.

Wildgate

Team van mensen die je niet kent

Deze game is heel erg leuk wanneer je een crew van mensen hebt die je kent. Dan ga je echt communiceren, hetgeen in deze game een absolute vereiste is om verder te komen. Helaas zit hier wel een probleem. De game kost € 29,99 en dat is best wel een bedrag als je afhankelijk bent van drie andere spelers die dit ook moeten betalen.

Zolang je niet drie mensen kunt vinden die zo even het geld op kunnen hoesten, zit er niet veel anders op dan dat je alleen gaat spelen in de hoop dat je met andere mensen komt die begripvol zijn of überhaupt communiceren. Meestal gebeurt er wat je eigenlijk altijd met dit soort multiplayer games ziet: iedereen begint als een kip zonder kop rond te rennen en dan zijn het meer vier individuen die wat doen dan dat het een team is. Bij sommige multiplayer games is dit niet zo'n probleem, maar bij deze game wel, want iemand zal het schip moeten besturen en dan is het heel fijn als iedereen het eens is over wat er moet gebeuren.

Conclusie:

Het concept van Wildgate is zeer goed uitgedacht, maar heeft wel een heel klein, maar belangrijk nadeel: je moet dit met drie andere mensen doen die je kent en waarmee je goed kunt communiceren. Als je die hebt, dan is deze game zeker de moeite waard. Het besturen van het schip en het schieten op andere schepen is best wel plezierig en ik kan mij voorstellen dat er groepen zijn die uren in deze game kunnen stoppen. Heb jij echter niet drie andere mensen die mee willen doen, kun je deze beter laten liggen, want dan is er geen klap aan.

0 reacties op "Wildgate"