Elf jaar geleden ging ik voor de eerste keer naar Turkije. Voor de gelegenheid had ik een tablet meegenomen, met daarop het toen bekende spel Plants vs. Zombies. Ik vond de game geweldig. Met name de grappige sfeer en de creatieve manier om de zombies af te beelden vond ik fantastisch. Toen ik een trailer zag van Zombie Rollerz: Pinball Heroes wist ik meteen dat ik deze game graag wilde spelen. Flipperkasten combineren met mooi geanimeerde zombies; het leek mij geweldig.
Zoals de titel al aangeeft, is dit een pinball game. Met Zombie Rollerz worden daar Zombies aan toegevoegd. Opeens neem je het op tegen kleine legertjes van levende doden. Ze strompelen allemaal naar jouw flippers en wanneer ze zijn gearriveerd, sla je ze weer weg. Doe je dit niet, dan vallen zij de flippers aan en verlies je health. Je hebt een maximale hoeveelheid health en als die leeg is, moet je helemaal opnieuw beginnen. Het is daardoor ook een roguelike.
Blijf de plaag voor
De game-wereld is een soort lineair spelbord. Je hebt een paar vakjes en soms is er een obstakel. Dit kan bijvoorbeeld een zombie, een schatkist of een stapel hout zijn. Achter de stapel hout is vaak een beloning te vinden. Je zult dan ook eerst deze stapel weg moeten halen met een magische schep. De beloning is bijvoorbeeld een ability of een quest. Op het moment dat je tegen een zombie aanloopt, gaat het spel over naar de flipperkast en moet je zombies om flipperen. Als je gewonnen hebt kun je kiezen wat jouw prijs is. Meestal kun je kiezen uit meerdere abilities. Met een druk op de knop vliegt tijdelijk de bal in brand of kun je explosieven ergens neerzetten.
Wanneer de zombies allemaal verslagen zijn, keer je terug naar de map en is er een dag voorbij. Tijdens de nacht wordt een stuk van de spelwereld overspoeld door de plaag. Wanneer jij niet opschiet, zal deze plaag bij je in de buurt komen en je opslokken. Iedere keer dat je dan een beweging maakt, verlies je health. Het is dan ook van groot belang dat je deze vervuiling voor blijft. Er komen momenten in de game dat je net even een verkeerde kant op gaat en opeens sta je vast. Dan verlies je een hoop health en maak je het jezelf niet gemakkelijker. Ik vond dit mechaniek niet echt passen bij de game. Je zou bijna zeggen dat het juist leuk is om alles proberen te verzamelen, maar door dergelijke mechanieken heb ik altijd meer het gevoel dat ik zo snel mogelijk bij de andere kant moet komen.
Aan het einde van de map kom je een portal tegen. Daar kun je in gaan en dan word je getransporteerd naar een eiland met een eindbaas. Die eindbaas varieert telkens. Ze zijn allemaal stukken lastiger te verslaan dan anders zombies, maar uiteindelijk komt het altijd op hetzelfde neer. Zo vaak mogelijk moet je de bal tegen de vijand aan flipperen tot zijn health bar leeg is. Als hij verslagen is ga je naar een nieuwe spelwereld.
Veel van dezelfde zombies
De game gaat uiteindelijk maar om één ding: zombies omver rollen. De zombies zijn er in diverse soorten en maten, hoewel het wel ontbreekt aan variatie. Je hebt weleens een zombie met een groot schild en een flink middeleeuws harnas die veel geraakt moet worden, maar tegelijk ook heel langzaam beweegt. Verder is dit groene gespuis moeilijk van elkaar te onderscheiden. Dit maakte bijvoorbeeld Plants vs. Zombies zo’n unieke game: iedere soort zombie was compleet anders. Dat is bij deze game niet. De meeste doen eigenlijk maar één ding en dat is lopen naar de flippers. Als ze bij de flippers zijn, gaan ze slaan.
Dit is, als je het mij vraagt, een gemiste kans. Het had de game net wat meer inhoud gegeven die het best nodig heeft. Hoewel ik mij vermaakt heb, kan ik niet zeggen dat er momenten zijn die eruit springen. Alle potjes leken een beetje op elkaar. Ik speelde de game op de Nintendo Switch en het is gewoon leuk soms even lekker te spelen. Na ongeveer een kwartier heb je het weer gehad en ga je wat anders doen.
Conclusie
Het voor- en nadeel van roguelikes is dat het in het begin nog leuk is om steeds opnieuw te moeten beginnen als je dood bent gegaan, maar dat wordt op een gegeven moment vervelend. Verder was er een tekort aan variatie in de zombies. Hoewel sommige zombies wat moeilijker klein te krijgen waren dan andere, waren de verschillen minimaal. De game is dan ook echt een soort snack. Af en toe pak je de game erbij voor korte tijd en dan ga je later verder.