ZombiU wordt gezien als Ubisoft hun top WiiU launch titel. De game heeft ook de laatste maanden goed kunnen genieten van aanzienlijk veel hype. Maar, of Ubisoft met deze launch titel een system seller te pakken heeft, dat is de vraag die waarschijnlijk menig Nintendofan zich afvraagt.
ZombiU speelt zich af in het hedendaagse Londen. Echter blijkt Londen te zijn omgetoverd tot een ware spookstad. De stad zit namelijk met een geuze zombie plaag. Deze gebeurtenis zou een 400 jaar terug zijn voorspeld door een zekere John Dee. Natuurlijk nam niemand de ietwat absurde voorspelling serieus, behalve dan misschien de verteller van het verhaal de “Prepper”.
Deze man vermoedde dat er toch iets van moest waar zijn en begon daarop als een bezetene schuilplaatsen te bouwen. Gelukkig maar voor jou want jij, als speler, bent één van de weinige overlevenden die werd gered door deze verteller.
Het verhaal is eigenlijk maar dunnetjes om mee te beginnen, maar ontpopt ook niet echt verder tijdens het verloop van deze titel.
Buiten een korte intro filmpje wordt het verhaal vooral overgebracht door Prepper. Deze is niet echt een verteller zoals we die in de klassieke vorm kennen, maar eerder een personage dat jou via een communicatie toestel tracht te helpen. Dit door middel van opdrachten te voorzien. Deze opdrachten die je als speler moet uitvoeren brengen je ietwat in de stemming van het verhaal, terwijl dit rondom jou plaatsvindt. Op zich is dit een goed idee voor het genre, maar het plot had toch iets sterker gekund. Ook is Prepper iets te veel “aanwezig” waardoor het survival aspect van deze titel ietwat in gedrang komt. Je wordt misschien net iets te veel begeleid.
De kern van deze titel is een survival horror. En dit in de letterlijke zin van de betekenis. Het overleven staat centraal en leent daarvoor enkele gameplay elementen uit games zoals Day Z.
Zo moet je als speler allerlei prullen gaan verzamelen en moet je ook op zoek gaan naar wapens. Sterf je in het spel dan begin je opnieuw met een ander personage en ben je al deze items en wapens kwijt. Je kan deze wel terug vorderen door naar de plaats te gaan waar je met het vorige personage bent gestorven. Daar zul je ook het vorige personage tegen het lijf lopen, maar deze heeft zich dan wel reeds vervoegd met de talrijke zombies. Je moet dan simpelweg jezelf, uw vorige personage, ontdoen van zijn zombie bestaan, zodat je terug uw items en wapens kan looten. Slaag je daar niet in dan mag je uw vorige items gewoonweg op uw buik schrijven. Je bent ze dan voorgoed kwijt en moet dan trachten te overleven met de basis items: een cricket stok en een pistool met zes kogels.
Het spel wordt gespeeld vanuit een first person view tenzij er actie op de gamepad plaatsvindt. De actie op de gamepad bestaat voornamelijk uit een een actieve kaart. Om deze kaart te vergroten zul je door de Prepper op pad worden gestuurd op bepaalde nodes en cameras te hacken. Dit doe je door een knop in te drukken waardoor de gamepad verandert in een soort vizier. Je moet dan door dit vizier kijken naar het te hacken punt en deze aantikken op het touchscreen. Prepper zal dan dit punt hacken waardoor dus een stuk kaart wordt vrijgespeeld. Deze kaarten zijn zeer belangrijk. Ze geven je als speler een goed overzicht zodat je op elk moment weet langs waar je kan wegvluchten als er een groepje zombies op je afkomt.
De stukken waar je nog geen kaart hebt zijn extra spannend, omdat je zult moeten afgaan op het geluid in uw omgeving en op de informatie die de gamepad bezorgt. Je kan ook een radarfunctie activeren waardoor “levende” dieren of zombies tijdelijk worden aangeduid met een rood puntje.
Kogels zijn schaars genoeg, waardoor vluchten vaak nodig zal zijn. Zijn je kogels op dan kun je jezelf nog verdedigen met handwapens. Uiteraard zijn deze een pak minder effectief, zeker tegen een groep zombies. Je zal vaak gebruik moeten maken van de omgeving om te kunnen overleven. Zo kun je een deur achter je sluiten die de zombies niet simpel kunnen opendoen. Die zullen een aantal seconden op deze deur bonken tot deze stuk gaat. Je kan het hen nog moeilijker maken door deze te barricaderen. Omgekeerd, het kan zijn dat je achtervolgd wordt en je wilt gaan vluchten, maar je komt voor een gebarricadeerde deur te staan. Dan kun je deze ontgrendelen door een ietwat onnozele “minigame” op de gamepad. Ietwat onnozel, omdat het eigenlijk niet meer is dan een plank op de gamepad waar je een stuk of acht keer op moet gaan tikken.
Grafisch ziet het spel er niet ontzettend spectaculair uit. Maar ZombiU ademt wel voldoende sfeer. De omgevingen zijn netjes ontworpen en zijn voorzien van voldoende detail. Gedurende de game kom je ook typische en gekende omgevingen tegen uit Londen. Zo speelt Buckingham Palace een belangrijke rol evenals de typisch Londense ondergrondse metro.
Er is een multiplayer modus voorzien in ZombiU en deze blijkt een ietwat leuke twist te brengen op het shooter genre. Spelers kunnen met een wiimote en een nunchuck aan de slag als in een ware FPS titel. Maar de speler met de gamepad heeft de touwtjes in handen. De gamepad gebruiker heeft verschillende trucs in zijn trukendoos en moet via strategische keuzes proberen de andere spelers te verslaan door zombies te spawnen die op hun beurt de spelers moeten aanvallen. Dit in een typisch RTS jasje.
Conclusie
ZombiU is zonder er veel woorden aan vuil te maken een degelijke launchtitel. Het spel pakt uit met alle mogelijke features die de nieuwe Nintendo console te bieden heeft en dat zal veel spelers wel weten te bekoren. Zeker als deze ook nog eens graag zombie survival games spelen. Helaas is ZombiU geen grafische demo van wat de WiiU te bieden heeft en daar zal wel een aantal gamers moeite mee hebben. Ook de matige verhaallijn zal voor sommigen een teleurstelling zijn.
ZombiU heeft echter voldoende potentieel om nu bij de launch van de Wii U de voorkeurtitel te zijn voor gamers die toch iets anders willen dan de typische Nintendo launchtitels