hotness 0
News

Opiniestuk: Waarom de Super Smash-DLC bij voorbaat teleurstellend is

Gepost door

1 november 2018: Terwijl de seconden aftikken komt drie uur in de middag alsmaar dichterbij. Een speciaal moment, want dan begint de laatste Nintendo Direct voor de release van Super Smash Bros. Ultimate. In de week ervoor deden gelekte karakters als de Chorus Men en Shadow the Hedgehog de rondte en fans waren ongeduldig om te zien welke vechters de cast zouden komen versterken en wat die mysterieuze mode die eerder geteased werd nu is.

Over of Ken, Incineroar en de Piranha Plant waardige afsluiters van de lijst zijn, daar is de Smash community tot op het bot over verdeeld. Veel trouwe fans van de serie zien vooral gemiste kansen en snappen met name de derde toevoeging niet, welke ook ik best wel bijzonder vind. Maar dat is niet hetgeen dat me niet lekker zat na zien van de Nintendo Direct. Het zijn vooral Sakurais DLC-plannen die me teleurstellen.

Laat me vooraf stellen: nee, ik ben niet zo iemand die DLC de duivel in vermomming vind. Indien gekozen wordt voor een goed prijspunt en er geen content wordt geknipt, kan DLC een welkome verrijking zijn van een bestaande ervaring, zowel in kleine pakketjes als in grote uitbreidingen. Nee, mijn probleem is niet het feit dat de game DLC krijgt, maar vooral het gebrek eraan. Laat me dat nader toelichten.



Op 1 november stelde Sakurai dat Super Smash Bros. Ultimate na de release vijf DLC-pakketten zou ontvangen, bestaande uit een vechter, stage en muziek. En dat is een behoorlijk karig aantal. Alleen al gekeken naar de Pokémon-serie zijn er meer populaire kandidaten dan dat! Daarom begrijp ik niet waarom Nintendo en Sakurai zichzelf zo beperken.

Super Smash Bros. is sinds de creatie op de Nintendo 64 een van Nintendo’s meest geliefde franchises en een stabiele bestseller op elk platform waarop het verschenen is. Dus waarom zou Nintendo daar niet op kapitaliseren? Neem een voorbeeld aan Street Fighter V, dat met seizoenen komt waarin oude geliefden en nieuwe karakters terugkeren en zo de levensduur van het spel rekt tot aan het zesde deel. Fans kopen het met plezier en door een prijs die niet buiten proportie voelt, komt er ook nauwelijks negatieve aandacht voor. Dat kan toch ook met Ultimate?



Sakurai wilt vijf DLC-vechters met eigen stages en muziek maken? Prima! Bundelprijsje voor alles samen? Waarom niet! Maar waarom daar stoppen? Waarom niet na die vijf zeggen dat dit Wave 1 was en daarna verder gaan naar Wave 2 met ook weer vijf pakketten? Dan kan hij Rex van Xenoblade 2, waarvan gesteld werd dat die puur vanwege de recente release niet in de game zit, ook een plekje krijgen! En karakters als Shadow en Isaac kunnen dan de upgrade krijgen die ze verdienen. De Nintendo Switch gaat als het goed is nog wel wat jaartjes mee en dus zal de volgende Smash ook nog lang zat op zich laten wachten. Daarom verzoek ik jullie Nintendo: benut die tijd! Maak jullie fans, jullie aandeelhouders en jullie portemonnee blij en kijk naar een meerjarenplan voor Smash Ultimate. Als jullie nog ideeën nodig hebben, hebben wij hier, hier, hier, hier, hier én hier lijstjes. En dat is slechts het topje van de ijsberg.

0 reacties op "Opiniestuk: Waarom de Super Smash-DLC bij voorbaat teleurstellend is"