GTA V is nog zes lange dagen van ons verwijderd. Vele screenshots zijn vrijgegeven, evenals een aantal trailers en meer dan voldoende informatie is verspreid. In het achterhoofd houdend dat de map bekend is, maar ook dat we ons zo'n 100 uur kunnen vermaken in Los Santos kan het toch haast niet meer misgaan. Rockstar boekt met de release van GTA V wederom een aardig succes, waardoor wederom de volgende vraag opdook: "Waarom wordt er geen film van GTA gemaakt?"
Medeoprichten van Rockstar, Dan Houser, heeft er een antwoord op. Volgens Houser is het namelijk zo dat er vanuit de filmindustrie meerdere malen flink wat geld werd geboden voor het maken van een film rondom de populaire games. Rockstar was echter bang dat, ondanks de grootte van het aangeboden bedrag, de goede naam van GTA beschadigd zou raken.
Via het maken van games heeft Rockstar een middel beschikbaar waarmee zij hun creatieve vrijheid volledig kunnen benutten. Er kan innoverend worden gedacht binnen de franchise, wat anders niet mogelijk zou zijn.
"Meerdere malen werd het ons aangeboden, maar het trok ons nooit aan. Het geld is nooit hoog genoeg geweest om onze kroonjuwelen op het spel te zetten. Onze uitstapjes met Hollywood hebben er altijd voor gezorgd dat we met liefde terugkeerde naar onze games. De vrijheid om te doen wat we willen op creatief gebied is van onschatbare waarde. Vanaf het moment dat je in de buurt van Hollywood komt, lijken mensen de controle rondom die vrijheid te verliezen. Dat willen wij niet. Wij hebben altijd geprobeerd te innoveren en te experimenteren. Om vervolgens een wereld binnen te stappen waarin dat niet wordt aangemoedigd.. Liever niet."
Het is volgens Houser daarentegen veel simpeler om een serie te maken van GTA, maar dan nog zou de essentie van GTA verloren gaan. Neem het feit dat de game 100 uur aan gameplay bevat en dat je als speler zelf kan bepalen wanneer je iets doet en vooral wat je doet.
Houser vraagt zich af in hoeverre dit in twee uur, of twaalf uur, ervaren moet kunnen worden in een serie of film. De vrijheid van de gamer wordt eveneens de kop ingedrukt op deze manier.