Zoals ik al in eerdere artikelen schreef, maken sim-games en stedenbouwgames een goede comeback. Er verschijnen veel games in deze genres, maar over het algemeen is het wel kwaliteit over kwantiteit, vaak in tegenstelling tot simulator games zoals Storage Hunter Simulator of de vele andere "Vul Maar In" Simulators. In Nova Roma, zoals de titel al zegt, ga je op pad om een nieuw Rome te bouwen waar het oude Rome jaloers op zal zijn. Dit doe je met behulp van vrije mensen, ontsnapte slaven en ander volk dat zich wil distantiëren van het oude Rome. Daarom neem je de eerste de beste zeilboot, of Trireme, en vaar je naar een klein eiland, daar waar jij jouw nieuwe versie van Rome moet bouwen onder toezicht van de Romeinse goden. In de demo heb je verder niet veel te kiezen, zelfs de moeilijkheidsgraad wordt voor je gekozen (Easy mode). Laten we aan land gaan en kijken hoever we kunnen komen.

Alle wegen leiden naar bouwwerken
Wanneer je de game echt begint, zul je direct een outpost moeten bouwen. Dit is belangrijk omdat hier je grondstoffen worden opgeslagen en grondstoffen heb je in het begin hard nodig. Heb je eenmaal de outpost gebouwd, zal de rest van de HUD zich ontvouwen. De game werkt met een grid die over het eiland ligt. Hierdoor kun je vrij gemakkelijk de hoogte verschillen zien en de ruimte die je (over) hebt om op te bouwen.
Helaas vertelt de game je na het bericht dat je een outpost moet bouwen niet meer wat je als volgende moet doen. Het lijkt alsof de tutorial niet in de demo zit. Dat is nou juist iets wat perfect in een demo zou passen.
Met het bouwen van je outpost, krijg je ook een aantal werkers. Een logisch gevolg zou zijn dat deze werkers een plek nodig hebben om te slapen. Dus ga je een huis bouwen. Echter kun je geen huis bouwen zonder dat je een weg hebt aangelegd. De Romeinen zijn gek op wegen, zo blijkt maar weer. Zo zul je dus je eigen weg moeten vinden door de game heen. Ik durf niet te zeggen of de volledige game wel een tutorial bevat. Ook hebben de Romeinen schijnbaar stealth uitgevonden, want een aantal workers zijn onzichtbaar zoals je in onderstaand screenshot kunt zien.

Simplistisch, maar is het doeltreffend?
Natuurlijk bespreken we hier een demo van een game die nog moet verschijnen. Dit zal over zo'n vijf à zes weken gebeuren. Echter betwijfel ik of de demo een goede weergave is van het de release-versie, want de game oogt erg simplistisch. Je workers zien eruit als blokken en de wereld zelf heeft een bepaalde stijl die je moet liggen. Dat de makers voor zo'n stijl hebben gekozen verdient lof, maar ik kan mij niet onttrekken aan het feit dat het wel erg simplistisch overkomt. Dit wil overigens niet zeggen dat de game niet diepgaand is, want dat is ie zeker wel. Erg diepgaand zelfs. Er wordt bijvoorbeeld op hele slimme manieren gebruik gemaakt van water. De Romeinen zijn natuurlijk bekend van het bouwen van aquaducten en de technologie van stromend water zul je dan ook vaak gebruiken in de game.
De ontwikkelaar levert bij de demo ook een ingebouwde savegame zodat je op korte termijn al een glimp kan zien van hoe jouw Rome eruit zou kunnen komen te zien.

Verwachting:
De demo toont maar een klein gedeelte van de uiteindelijke game, maar toont wel aan dat er toch nog wel wat werk nodig is. Natuurlijk is de demo een oudere, uitgeklede versie van de game, maar toch zal ik mijn oordeel hierop moeten baseren. De game oogt erg simplistisch, maar is desondanks toch erg diep qua gameplay. De verwachting is niet dat de grafische stijl wordt aangepast, maar ik betwijfel of die grafische stijl op den duur blijft werken en boeien. De tijd zal het leren. Ik kijk in ieder geval toch wel vooruit naar de uiteindelijke release op 22 januari, want dat Nova Roma qua gameplay en diepgang grote potentie heeft, moge duidelijk zijn.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie