Laten we eens eerst beginnen met wat Slice of Life Adventure games nu precies zijn, want dit is het type game dat in dit boek centraal staat. Om de auteur zelf te quoten “Slice-of-Life Adventure games zijn een manier om aan de realiteit te ontsnappen en naar een nieuwe plek te reizen. Deze games worden vaak ook omschreven als cozy qua sfeer en staan erom bekend dat ze geen gedwongen doel of echte win-situatie hebben, maar je in plaats daarvan laten bijdragen aan een community die je langzaam om je heen opbouwt.” Het zijn dus in principe cozy games waar je gaandeweg wat opbouwt en waar vaak een onderliggend verhaal in verwerkt zit.

De opbouw
Het boek heeft een hele duidelijke opbouw. Elke game heeft zijn eigen hoofdstuk wat uit twee delen bestaat. Het eerste deel is een korte uitleg over de game. Hierin staat wie het ontwikkeld en uitgegeven heeft, op welke platformen het is verschenen en wat de game precies inhoudt. Het tweede gedeelte is verhalend opgezet en geschreven alsof het een stuk uit het dagboek is van het karakter van de auteur. Dit begint altijd met de datum waarop de game is uitgekomen en volgt met een stuk uit de game zelf met hoe de auteur de game met haar karakter heeft ervaren. Dit vind ik erg leuk opgezet en leest superlekker weg.

Kort maar krachtig
Waar ik vaak bij andere boeken over games tegen het probleem aanloop dat ze nogal droog of lang van stof kunnen zijn, ervaarde ik dit hier totaal niet. De dagboekstukjes zijn erg leuk geschreven en geven je een goed beeld van wat de game nu daadwerkelijk inhoudt. Ook is elk hoofdstuk kort met drie tot vier pagina’s, waarbij tussendoor screenshots geplaatst zijn om het op te leuken en je een beter beeld te geven van de game. Het is dus makkelijk om tussendoor even een hoofdstuk te lezen en het boek weer weg te leggen. Dit vind ik persoonlijk een erg fijne opbouw, omdat ik vaak geen tijd heb om uren aan een stuk in een boek te duiken en er goed voor te gaan zitten. Maar op deze manier kan ik snel een paar hoofdstukken lezen als ik bijvoorbeeld ergens op aan het wachten ben.

Verrassende lijst
De lijst aan games die in het boek ter sprake komt is in sommige gevallen voor de hand liggend, zoals met games als Animal Crossing: New Horizons en My Time at Portia, maar er staan ook een aantal games benoemd die ik totaal niet had verwacht. Om er een paar te noemen, zou ik niet meteen denken aan een cozy slice-of-life game bij Bugsnax of Cult of the Lamb. Echter vind ik het wel een goed iets dat ook dit soort games in het boek benoemd worden. Het laat zien dat niet elke game binnen dit genre een bepaalde structuur hoeft te volgen en ook zeker af mag wijken van de standaard. Verder viel het me ook op dat de games erg divers zijn qua releasedate. De oudste game die ik in het boek tegen ben gekomen komt uit 2014 met Castaway Paradise en een van de meest recente is Tiny Bookshop die dit jaar is verschenen. Alle andere games zitten hier tussenin qua releases.

De prijs
Het boek telt in totaal 208 pagina's, wat het niet een uitzonderlijk dik boek maakt. Daarin moet ik dus wel stellen dat ik het prijskaartje van € 33,99 voor de hardcover-versie en € 18,99 voor de eBook wel aan de hogere kant vind. Dit zijn prijsklassen die ik normaal verwacht bij dikkere boeken en aangezien het hier niet om een leesboek gaat, maar een naslagwerk, verwacht ik dat het niet vaak herlezen zal worden. Zij het enkel om iets na te zoeken.
Conclusie:
Dit boek over slice-of-life adventure games is een erg handig naslagwerk als je op zoek bent naar meer games binnen dit genre. Zelf heb ik er al meerdere ontdekt die ik anders misschien nooit gevonden had. Het is op een leuke en vloeiende manier geschreven en de opbouw met korte hoofdstukken maakt het heel erg toegankelijk. Ook voor de lezer met wat minder tijd om handen. Wel heeft het een hoog prijskaartje als je kijkt naar de inhoud en het type boek.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie