Het jaar is bijna ten einde en daarom neemt iedereen de tijd om terug te blikken op 2025. De GotY-lijstjes vliegen je om de oren samen met de verschillende wrapped-lijstjes. En dat geldt ook voor Economisch Gamen. In deze column de vijf belangrijkste gebeurtenissen van 2025 op het gebied van de economie van de game-industrie.

Bron: Nintendo
Nintendo Switch 2
In mei verscheen een nieuwe console: De Nintendo Switch 2. Hoewel het apparaat vooral een voortzetting is van de eerste Switch en de launch line up bijna geheel bestond uit een enkele game, verkocht Nintendo tot en met september zo’n 10 miljoen exemplaren in 2025. Dit is qua aantal best redelijk vergelijkbaar is met de 13 miljoen die de Switch 1 in het eerste jaar verkocht, zeker als je bedenkt dat de Switch 2 pas vanaf eind mei beschikbaar was en de najaarsverkopen nog niet in de data verwerkt zijn. Economisch betekent deze succesvolle launch dat er nog steeds genoeg mensen zijn die een console naast hun televisie willen zetten. Of tenminste: een Nintendo console, waarop mensen vrijwel exclusief de games van Nintendo zelf spelen.

Gedoe bij Microsoft
Microsoft Gaming liep dit jaar economisch ronduit slecht. Aan het begin van het jaar ontsloeg Microsoft duizenden mensen en hief het bedrijf verschillende game studios op. Later verhoogde Microsoft de prijs van een Xbox onder invloed van Amerikaanse tarieven waardoor de Xbox nu de duurste console is en het werd bekend dat Microsoft Gaming een flink hogere winstmarge moet gaan halen. Tel daarbij op dat Game Pass qua aantallen sterk onder verwachting presteert en dan was het economisch geen goed jaar voor Xbox. En voorlopig komen er nog geen geluiden uit Microsoft die doen vermoeden dat het tij op korte termijn gaat keren.

Saoedi-Arabië koopt EA
In september kondigde het Saoedi-Arabische Public Investment Fund aan dat het Electronic Arts gaat overnemen en van de beurs zal halen. Met die overname verdwijnt er opnieuw een groot bedrijf van de beurs (na een paar jaar geleden al Activision-Blizzard), waardoor er niet zo heel veel gamebedrijven overblijven die op een aandelenmarkt verhandeld worden. En hoewel er best verbeteringen mogelijk zijn binnen de bedrijfsvoering van EA, lijkt het er voorlopig op dat de zittende CEO (Andrew Wilson) gewoon blijft zitten. Het is daarmee sterk de vraag of er bij EA al te veel zal gaan veranderen. De consensus onder analisten lijkt dat de overname vooral een prestigeproject is en weinig te maken heeft met bedrijfsoptimalisatie.

Steam Machine
In november kondigde Valve aan de Steam Machine (opnieuw) uit te brengen. Een soort mini-PC die je vooral kunt gaan gebruiken om Steam games op je televisie te spelen. Een eerdere versie van het apparaat kwam in 2015 uit en verkocht sterk onder verwachting, maar Steam deck (van 2022) loopt qua verkopen prima. Mogelijk is de markt nu wel klaar voor een Steam Machine. De vraag is (naast de prijs) in hoeverre het apparaat gaat concurreren met bestaande consoles. In de consolemarkt leek tot nu toe altijd ruimte voor maximaal twee à drie grote spelers, waarbij een derde of vierde speler in het verleden steeds uit de markt gedrukt werd. Denk aan Neo Geo in de jaren ‘90, SEGA in de jaren ‘00 en Google Stadia in de jaren ‘20 (eventueel kun je daar de eerste Steam Machine en de Ouya nog aan toevoegen voor de jaren '10). Tegelijkertijd verkoopt het Steam Deck prima en is het geen natuurwet dat er maximaal twee of drie grote spelers in de consolemarkt passen. Daarbij is er een groot potentieel aan PC gamers in landen waar een game-PC financieel vaak niet bereikbaar is. De Steam Machine heeft daarmee ten minste de potentie om de gaming-markt op te schudden.

Amazon en Netflix
Mijn persoonlijke pick voor het meest ondergesneeuwde economische gamenieuws. In november herlanceerde Amazon haar game-streamingdienst Luna, maar nu met een veel grotere focus op social gaming. Hierbij gebruiken mensen hun telefoon om bijvoorbeeld samen een potje Draw and Guess of Fibbage op de TV te spelen. Een beetje vergelijkbaar met de opkomst van mobile gaming of de Wii, heeft dit de potentie om een nieuwe groep gamers aan te boren. Waar eerdere streamingdiensten zoals Stadia (en het eerdere Amazon Luna) faalden, heeft dit veel meer potentie vanwege de laagdrempeligheid en de instapkosten die (op dit moment) nul zijn als je al een Prime-abonnement hebt. Tel daarbij op de mogelijkheid om games als Fallout 3 op Luna te koppelen aan series van Prime en dan lijken de omstandigheden nu een stuk gunstiger om een gamestreaming-dienst te laten slagen. Het is waarschijnlijk niet geheel toevallig dat Netflix vergelijkbare stappen maakt op dit gebied, met ook een versterkte focus op social gaming in de vorm van bijvoorbeeld LEGO Party.

Overkoepelend
2025 was een zeer sterk gamejaar. Vrijwel elke week leek er wel een game uit te komen van een enorm hoge kwaliteit. En ook in economische termen lijkt er een lichte groei te zijn in de game-industrie als geheel, waardoor misschien de stagnatie die is ingezet sinds 2022 voorbij is. Daar komt nog bij dat bijvoorbeeld The Economist optimistisch gestemd is over de invloed die GTA6 gaat hebben op de game-industrie. Of het ook echt zo positief uit zal pakken, is nog maar de vraag, maar zeker is dat er ook in 2026 weer genoeg te schrijven zal zijn over de economie van gaming. Deze columnist kijkt er in ieder geval naar uit. Goede jaarwisseling allemaal!

Top 5
En dan tot slot nog mijn top 5 games van het afgelopen jaar:
- Elden Ring: Nightreign
- Hades 2
- Shotgun Cop Man
- Ender Magnolia
- Shinobi: Art of Vengeance
Allemaal actievolle games buiten de AAA dus. Mijn persoonlijke gevoel is dat er heel veel goede games gemaakt worden en dat dit over de tijd alleen maar meer lijkt te worden. Genoeg reden dus voor een tevreden terugblik op 2025 en optimisme richting 2026!
Mark Dijkstra is een universitair docent Finance aan de Vrije Universiteit Amsterdam en een fervent gamer. Met zijn kennis én zijn passie schrijft hij twee keer per maand een gastcolumn op GameQuarter, waarbij hij gebeurtenissen en ontwikkelingen in het gaming-landschap bekijkt vanuit een economische lens.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie